Saturday, May 4, 2013

Didik Minda Separa Sedar [04/05/2013]

Teks : Iryani Ahmad
Gambar : Google

Tahukah anda minda separa sedar memainkan peranan yang sangat besar dalam kehidupan kita setiap hari? sini. Minda separa sedarlah yang melakukan tugasan ini dengan kehendak Allah S.W.T. Contoh lain, berjaya dalam peperiksaan, berjaya dalam bisnes, menjadi jutawan, memiliki aset jutaan ringgit, memiliki beribu buah rumah sewa dan lain-lain.

Sebelum ini ada dikongsikan tentang rahsia bersalin tak koyak. Boleh klik sini. dikatakan teknik pernafasan dan mesti kelihatan tenang semasa bersalin. Ini semua berkait dengan minda separa sedar juga. Semua teknik ini mestilah dilatih setiap hari.



Ketika anak anda bayi, mereka berada di alam minda separa sedar. Jika mereka dah mumayyiz, kanak-kanak ini dah berada pada minda sedar. Islam sendiri sangat mengambil berat dalam tugas pendidikan awal kanak-kanak. Pada usia inilah waktu paling kritikal dalam tempoh hayat seseorang manusia. Cuba kaji kisah hidup Rasulullah S.A.W, para salafussoleh dan ilmuwan Islam yang berjaya. Mereka telah diasuh dengan program yang sangat baik ketika mereka masih kecil lagi. Sebagai mak ayah, tentulah kita nak yang terbaik buat anak-anak. Jadi, gunakan waktu kritikal ini mendidik minda separa sedar mereka dengan pendidikan Al-Quran seperti yang disarankan dalam Islam.



Post a Comment