Wednesday, June 26, 2013

Kurma Sepanjang Mengandung

Teks : Iryani Ahmad
Gambar : Google

Hati seorang ibu sukar difahami oleh insan yang belum lagi bergelar ibu. Walaupun anak-anak berada di depan mata, degup jantung seringkali membuatkan jiwa tak tentu arah. Bagi ibu yang menyusukan bayi mereka dengan susu badan sepenuhnya, setiap kali menjelangnya bulan Ramadhan yang penuh barakah, pasti ada ibu-ibu yang bimbang tentang bekalan susu untuk si kecil.

Begitu juga yang seringkali terjadi pada saya. Pada bulan Ramadhan tahun ini, saya masih menyusukan si kecil Hassan yang sudah berusia 9 bulan dengan penyusuan eksklusif. Cukup hanya dengan susu ibu sahaja tanpa makanan. Kegundahan hati tiada taranya. Pengalaman menyusukan pada bulan Ramadhan tahun lepas rasanya yang paling mencabar. Pada saat kandungan anak kedua sudah mencecah 9 bulan dan saya masih menyusukan anak pertama. Hanya kurma sahaja makanan yang mampu memberi tenaga tambahan buat saya. Seingat saya lebih 10 kotak kurma untuk saya seorang.



Saya memang akan membeli kurma yang banyak sebelum menjelang bulan Ramadhan dan membuat stok. Alhamdulillah, ketika itu ramai pula orang yang baik hati sedekahkan kurma buat wanita mengandung ini. Semoga mereka semua dirahmati Allah hendaknya. Alhamdulillah, sepanjang mengandung saya tak pernah makan sebarang pil sintetik. Cukup hanya dengan kurma dan buah-buahan segar. Bacaan Hb saya sentiasa cantik, tak pernah turun atau terlebih naik. Boleh baca tentang khasiat kurma di sini.

Menurut hadith dari Bukhari dan Muslim, Nabi Muhammad S.A.W  bersabda :

Berilah makan kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.

Jika ada yang mahu membeli kurma dalam kuantiti yang banyak melebihi 1 kg dan ingin membuat stok, boleh beli di sini : http://www.mudah.my/Kurma+Maryami-22170076.htm
Post a Comment