Monday, July 8, 2013

Khasiat Buah Delima

Teks : Iryani Ahmad
Gambar : Google

Hari ini, kebanyakan daripada kita mudah dijangkiti penyakit. Malah, apabila kita sakit penderitaan itu akan jadi semakin parah. Semakin susah hendak sembuh. Apakah penyakit yang ada pada hari ini adalah penyakit yang baru, tidak ada pada zaman dahulu? Adakah virus yang ada di bumi sejak zaman nabi Adam dan Hawa sudah bermutasi menjadi sangat kebal terhadap ubat atau ada yang tidak kena dengan ubat moden hari ini?

Perubatan gaya Nabi Muhammad S.A.W dan yang menggunakan sumber alam adalah solusi kepada kesihatan yang baik. Inilah ubat yang menyembuhkan segala penyakit kecuali mati. Al-Quran dan Hadis adalah sumber maklumat yang paling bermanfaat dalam memberikan jawapan tentang kaedah mengubati semua jenis penyakit.

Batuk 

Saya sangat sedih melihat kebanyakan anak-anak kecil pada hari ini senang betul terkena batuk dan selsema. Boleh dikira berapa hari sahaja dalam sebulan, anak kecil ini benar-benar sihat sepenuhnya. Apakah ada sesuatu yang tidak kena dengan ubat yang diberikan?

Perubatan bagi menyembuhkan gejala batuk dan selsema adalah dengan meminum jus delima yang manis. Hal ini kerana delima yang Allah ciptakan itu bersifat panas dan basah. 



Delima yang pahit pula bersifat sejuk dan kering. Ia sangat baik untuk hempedu. 

Allah berfirman dalam Surah ar-Rahman ayat 68 :

Pada keduanya juga terdapat buah-buahan serta pohon-pohon kurma dan delima.

Usus, hati dan perut

Minum jus delima secara teratur pada setiap hari dapat menyembuhkan pelbagai masalah usus dan hati. Selain itu, meminum jus delima dapat meningkatkan tenaga dan membaiki sistem peredaran darah. Ini kerana, delima dapat membaiki formasi daripada hemoglobin dan baik sebagai agen pembersih darah. 

Jika meminum jus delima yang dicampurkan dengan pudina, ia dapat menghentikan muntah-muntah dan melindungi perut daripada memulas-mulas akibar cirit-birit.

Hadis Nabi S.A.W

Abu Nu'aim ada meriwayatkan hadis yang didengarnya daripada Anas bahawa Nabi S.A.W ditanya tentang delima. Baginda S.A.W menjawab yang tidak ada delima yang tidak mengandungi sebutir biji daripada salah satu delima syurga.

Ada hadis lain yang mengatakan bahawa tidak ada delima yang tumbuh matang tanpa dialiri dengan setitis air dari syurga.

Setiap kali Ibnu Abbas melihat biji delima, dia akan mengutip dan memakannya. Orang bertanya kepadanya tentang mengapa dia melakukan hal itu, dan dia menjawab : " Aku benar-benar percaya bahawa tidak ada satu pun buah delima di dunia ini yang mengandungi biji daripada salah satu biji dari syurga. Barangkali itulah biji dari syurga itu. "

Keyakinan pada Ubat 

Subhanallah, hadis-hadis di atas mengatakan semua buah delima pasti mengandungi sebutir biji daripada salah satu buah delima dari syurga! Berdasarkan kefahaman saya yang sangat cetek  dalam ilmu bahasa arab, bahasa ini biasa mengandungi banyak kata nafi dalam ayatnya. Jadi, mungkin agak janggal bagi kita orang melayu ini jika membacanya secara terjemahan terus.

Segala puji pada Allah, sekarang semakin ramai yang mempunyai kesedaran untuk beralih kepada makanan dan perubatan cara Nabi S.A.W. Tetapi yang peliknya, ramai orang tidak pun mendapat manfaat daripada cara ini? Mengapa kadang-kadang sembuh dan kadang-kadang tak menjadi apa-apa?

Apabila timbul keraguan di hati kita bahawa ubat ini tak berkesan, maka ia tak membawa sebarang kesembuhan pada diri walaupun kita telah mengikuti perubatan cara Nabi Muhammad S.A.W. Ubat ini pasti memberi kesan sekiranya kita mempercayai sepenuhnya kepada Allah. Hanya dengan kepercayaan itu, cara perubatan menurut Nabi Muhammad S.A.W bermanfaat untuk tubuh badan kita, insyaAllah.

Percaya sepenuhnya pada perubatan panduan Nabi kesayanyan kita, Nabi Muhammad S.A.W dan keyakinan dengan kemampuan melalui cara itu dapat menyembuhkan penyakit adalah sebahagian daripada menjadi seorang muslim.

Sumber : Terjemahan buku As-Suyuthi's Medicine of The Prophet

Mahu memulakan langkah untuk minum jus delima sebagai minuman harian, di kedai Sedapnya Makanan Sunnah ada menjual Ekstrak Jus Delima dari Saudi.


Harga sebotol hanya RM21

dan 

Harga bagi 6 botol serendah RM112 sahaja.



Post a Comment