Thursday, August 29, 2013

Penderaan Kanak-kanak & Cara Memilih Taska yang Betul

Teks : Iryani Ahmad
Gambar : Google

Penderaan Kanak-kanak

Berita tentang kes penderaan kanak-kanak oleh salah sebuah taska berhampiran rumah, saya sudah dengar semenjak duduk di sini 3 tahun yang lalu. Saban tahun, saban bulan pasti cerita yang tidak enak akan kedengaran. Samada cerita tersebut terus muncul di kaca TV, dada akhbar/majalah atau mulut ke mulut. Isu yang sama semenjak saya hamil anak pertama. Isu penderaan dan penganiayaan kanak-kanak di taska atau rumah pengasuh.

Anak kecil yang saya jaga di Taska

Lagipun, saya pernah bekerja di Taska sebagai pengasuh semasa sedang belajar di dahulu. Saya selalu dengar keluhan dan rungutan para pengasuh taska betapa penatnya mereka menjaga anak-anak kecil yang lasak setiap hari, padahal upah yang diberi tak berbaloi dengan penat yang dialami. Para pengasuh selalu bersungut mengatakan mereka pun manusia biasa, tak mampu nak bagi layanan yang terbaik bagi setiap anak kerana seorang pengasuh terpaksa menjaga ramai anak kecil. Ibu bapa pula mengharapkan pengasuh menjaga dengan sangat baik seperti dalam jagaan mereka.

Pada masa itu, saya yang masih muda sangat teruja memohon pelbagai jawatan kerja dan menghadiri temuduga di mana-mana. Dalam masa yang sama, isu ini timbul di persekitaran rumah saya. Saya berasa sangat serba salah. Akhirnya, saya dan suami mengambil keputusan nekad iaitu saya memilih untuk menjadi surirumah sepenuh masa. Tawaran kerja yang berjaya diperoleh terpaksa ditolak. 

Tiada tempat mengadu selain dariNya. Saya mula membeli bahan-bahan bacaan yang dapat menyokong kerjaya baru saya sebagai seorang surirumah. Hadir ke majlis-majlis ilmu. Kemudian, buku yang bertajuk Pendidikan Awal Kanak-Kanak yang telah lama dibeli sejak awal perkahwinan, saya baca setiap hari. 

Buku Pendidikan Awal Kanak-Kanak

Penulis buku Sheikh Abdullah Nasih Ulwan ada menyatakan dalam bukunya yang bertajuk Pendidikan Awal Kanak-Kanak, bahawa ibu itu adalah laksana sekolah bagi anak-anaknya. Maksud penulis adalah ibu itu seperti sekolah yang akan menghasilkan umat yang baik keturunannya. Penulis sentiasa mengingatkan tentang pentingnya peranan seorang ibu dalam hal mendidik anak-anaknya. Semuanya terkandung dalam buku Jilid 1 setebal 611 mukasurat. Saya amat sentap apabila membaca syair di bawah ini. Bukan bermaksud, saya marahkan penulis tetapi beliau seolah-olah berbicara di hadapan saya dan menasihati saya secara berdepan bahawa inilah pekerjaan saya yang sebenarnya.

Bukanlah anak yatim itu siapa yang ibu bapanya telah berhenti menanggung keperitan hidup dan meninggalkannya hida-dina...

Bahkan si yatim itu adalah anak yang anda dapati...

Ada ibu tidak peduli, ada ayah yang selalu banyak kerjanya...

Syair tersebut selalu menguatkan semangat saya tentang tugas seorang ibu adalah berada di rumahnya. Janganlah marah saya andai kalian yang membaca adalah seorang ibu dan isteri yang bekerja. Maafkan saya. 

Panduan Memilih Pengasuh/ Taska/ Guru

Jangan risau jangan sedih, penulis juga ada memberi beberapa panduan andai kalian terpaksa memilih untuk keluar bekerja. Terutamanya bagi seorang janda yang terpaksa bekerja untuk mencari rezeki demi anak-anaknya. 

Antara yang penulis catatkan adalah, cari dan pilihlah guru yang memahami dan mengamalkan ajaran Islam yang sebenarnya. Hanya insan yang takutkan Allah akan berbuat baik sesama insan. Dalam hal ini, saya yakin semua ibu bapa akan berusaha untuk mencari yang terbaik. 

Seterusnya, penulis banyak mengingatkan para ibu bapa supaya sentiasa bertaubat pada Allah, mengadu pada Allah selalu. Jagalah Allah, nescaya Allah akan jaga kita. Jagaan Allah lebih sempurna daripada jagaan seorang ibu.

Ada pepatah Arab yang menyebutkan :

Begitu banyak orang yang lega 
setelah putus asa mendera
begitu banyak pula orang berbahagia
setelah dia putus asa.
Siapa pun yang berprasangka baik
kepada pemilik 'Arasy
maka ia akan memetik buah manis
di tepi sungai yang jernih.

# Sesiapa yang berminat mahu membaca buku ini, jemput datang ke rumah. Silakan baca tapi di rumah saya sahaja sebab hampir setiap hari saya selalu baca buku ini.

# Bagi yang berminat mahu memiliki buku Pendidikan Awal Kanak-Kanak seperti di atas, boleh hubungi saya di pn.iryani@gmail.com

# Mulakan langkah pertama dengan menyediakan tapak di alam maya sebagai langkah memulakan perniagaan ,mendapatkan pelanggan atau juga langkah pertama dalam menyampaikan ilmu dengan :

1) sertai kelas asas blog dan penulisan (untuk menulis bebas)
2) sertai kelas asas blog dan fan page (untuk melebarkan sayap perniagaan di alam maya)
untuk sertai, boleh masuk ke sini :


atau emailkan ke : pn.iryani@gmail.com


Post a Comment