Wednesday, September 25, 2013

Apakah Bersalin AlaMI?

Teks : Iryani Ahmad
Gambar : Google




Pertama kali saya mendengar tentang perkataan bersalin alami adalah semasa saya sudah ditahan di dalam hospital, mahu bersalin anak pertama. Jururawat menasihati saya supaya kalau boleh bersalin secara alami. Si ibu akan cepat sihat dan bayi tidak akan meragam. Bertuah pada masa itu kerana rajin berbual dengan jururawat yang agak berumur. Sudah agak tua dan banyak pengalamannya di bahagian ward bersalin. Macam-macam cerita bersalin yang dikongsikan pada hari tersebut, kebetulan tiada pula orang yang nak bersalin masa itu.

Bersalin secara alami ialah suatu proses kelahiran yang dilakukan dengan kaedah semulajadi yang sudah ditetapkan oleh SUNNATULLAH. Di bawah ketetapan undang-undang Allah SWT. Tiada penggunaan teknologi dan interversi perubatan moden pada si ibu dan bayi yang bakal dilahirkan. Kelahiran ini adalah membenarkan bayi itu dilahirkan sendiri pada masanya secara selamat dan mudah. Selain itu, tiada penggunaan dadah terhadap ibu dan ibu dapat melahirkan bayi dalam keadaan paling tenang dan selesa.


Contoh yang berada di sekeliling kita adalah kucing yang mahu melahirkan anak kucing.


Walaupun pada masa itu, sedang berada pada masa paling mendebarkan mahu melahirkan bayi. Mesti kuat semangat mengekalkan emosi positif untuk mencapai kelahiran semulajadi. Biarlah para jururawat dan doktor yang kelam kabut, apa yang paling penting ibu yang melahirkan berada pada keadaan paling tenang. Tenang seperti sedang berehat-rehat sahaja dan tiba-tiba bayi keluar sendiri di bawah!


Artikel ini sudah diedit dalam post Cinta Melahirkan Cinta. Baca di sini http://iryaniahmad.blogspot.com/2014/04/cinta-melahirkan-cinta.html




Post a Comment