Saturday, September 21, 2013

Langkah Pertama Bila Tahu Mengandung

Teks : Iryani Ahmad
Gambar : google

Apa yang perlu dilakukan bila dah tahu diri kita ni mengandung ye? Soalan ini selalu keluar dari mulut ibu yang pertama kali mengandung. Mengandung anak sulonglah katakan. Macam-macam perasaan. Gembira, seronok, cuak, takut dan macam-macam lagi.


Sang suami pula relaks sahaja di sebelah. Perasaan bangga tak usah nak dikata. Bangga kerana berjaya buat "orang sebelah" mengandung.

Begitu juga yang berlaku pada yang bakal menjadi nenek. Macam-macam pesanan yang disampaikan. Yelah, takut anak perempuannya atau menantu perempuannya termakan makanan-makanan terlarang yang boleh menyebabkan keguguran. Yang tajam-tajam tak boleh. Kenangan manis semasa mengandung anak pertama, teringat balik. Antara makanan yang tak boleh sentuh masa awal-awal mengandung ialah, nenas, ikan pari, air tebu, manjakani, segala ikan berbisa dan air kelapa. 

Apabila lalu sahaja di kedai barang bayi, hati meronta-ronta mahu tengok baju-baju bayi. Geram sangat. Semua comel-comel. Mulalah terbayang kita akan ada bayi comel sendiri. Senyum seorang diri itu perkara biasa. Beranganlah tu!

Pelbagai gajet barangan bayi mula diterokai. Bukan ibu bapa sahaja yang ada gajet. Bayi pun ada tau pada zaman moden ni. Segala mak nenek macam kereta sorong bayi, carseat bayi, pam penyusuan dan sekarang paling popular babywearing!

Semua itu memang betul sangat penting. Kalau boleh semua barang yang berkaitan bayi memang penting. Tapi, semua itu adalah persediaan fizikal dan material semata-mata. Persediaan menyambut sebuah kelahiran seorang khalifah Allah lebih lagi dari itu.

Persediaan menanti detik kelahiran meliputi persediaan rohani, persediaan fizikal dan persediaan emosi. InsyaAllah saya akan kongsikan dengan lebih mendalam lagi selepas ini.

Iklan :
mula belajar membina blog di sini :

Pendaftaran kami dibuka setiap hari untuk dua kelas berikut.
1. Kelas asas blog dan penulisan.
2. Kelas asas blog dan fan page (mula bisnes)



Post a Comment