Friday, September 27, 2013

Sakit ke Bersalin? Adoi Mak, Tolong...!

Teks : Iryani Ahmad
Gambar : Google

Saya teringat semasa saya baru sahaja disahkan mengandung anak pertama. Baru sahaja 6 minggu ketika itu. Pada suatu hari, tiba-tiba saya perasan ada tompokan darah di seluar dalam. Suami cemas dan terus membawa saya ke hospital. Sampai sahaja di Hospital Putrajaya bahagian wad kecemasan, cepat sahaja saya terus masuk ke dalam. Tak payah tunggu lama.

Seorang doktor lelaki muda bertanyakan macam-macam soalan kepada saya. Ada satu soalan yang kalau saya dan suami ingat balik, pecah perut kami ketawa. 

" Puan, sakit perut tak? "

" Sakit sikit, doktor. " Jawab saya.

" Boleh beritahu saya berapa skala kesakitan Puan. Antara 1 hingga 10. "

Saya bingung ketika itu, sudahnya saya jawab satu sahaja. Jika kesakitan boleh diberi skala, sampai skala berapakah yang paling tinggi agaknya. Kalau diberi sampai 10, ada orang cakap dia lagi sakit sampai skala 100. 

Daya tahan sakit seseorang berbeza dengan orang lain. Semasa saya baru sahaja bersalinkan anak pertama, saya terus jadi sedih. Saya teringat alangkah kesiannya ibu saya semasa melahirkan saya. Beliau beritahu teramat sakit hingga tak boleh bangun sampai seminggu. Sedangkan saya pada masa itu, tidak berasa sakit sangat pun. Astaghfirullah

 Pernah rasa sakit gigi tak? Punyalah sakit sampai tak boleh tidur malam.

Jika sakit bersalin, kesakitan itu hanya hilang apabila bayi dilahirkan. Cuba bayangkan jika menahan kesakitan 10 hingga 20 jam lamanya. Seorang sahabat saya menanggung kesakitan hingga 36 jam lamanya untuk kelahiran kedua anaknya. Bayangkan sakit yang tak henti-henti datang menyerang. Semakin dekatnya bayi hendak lahir, semakin sakit. Cuba bayangkan kalau 20 tulang dipatahkan serentak. Begitulah sakitnya bersalin.

Macam-macam ragam ibu yang sedang sakit bersalin menunggu kelahiran bayi. Kalau bersalin di hospital kerajaan, dewan bersalinnya besar. Ada yang menjerit meminta tolong. Ada yang menangis. Ada yang meraung. 

Kiranya, buku cerita saya ini akan menghuraikan tentang bagaimana nak bersalin tapi tak sakit. Tahukah wahai ibu-ibu yang manis lagi cantik berseri? Perasaan takut untuk bersalin biasa dirasai oleh wanita mengandung. Tambahan pula jika anda pernah mendengar cerita-cerita bersalin yang menakutkan daripada kawan-kawan atau melihatnya di TV atau Youtube.

Bagaimanakah perasaan takut memberi kesan ketika bersalin. Perasaan ngeri ini menyebabkan wanita akan memilih untuk bersalin melalui pembedahan atau mengambil pilihan lain seperti ubat tahan sakit, epidural atau gas.

Buang Rasa Takut!

Semua pilihan ini mempunyai kesan ke atas tubuh badan dan akan mengambil masa untuk penyembuhan. Antara cara yang paling efektif untuk mengurangkan ketakutan adalah dengan memahami psikologi anatomi tubuh badan anda sendiri.

Di dalam badan manusia terdapat satu sistem yang sangat canggih dinamakan Automatic Nervous System (ANS). Sistem ini berfungsi sebagai rangkaian telekomunikasi yang paling penting dalam badan. Contohnya kalau kat Malaysia, rangkaian telekomunikasi paling utama adalah Telekom. 


Sistem ini mempunyai 2 bahagian iaitu parasimpatetik dan simpatetik. Parasimpatetik boleh diibaratkan macam bilik rawatan yang mempunyai kadar sembuh antara 95 hingga 98 peratus. Manakala simpatetic diibaratkan sebagai bilik kecemasan yang kadar sembuhnya adalah 2 hingga 5 peratus sahaja.

Parasimpatetik


Simpatetik


Kesan Buruk Perasaan Takut Semasa Bersalin :

Sistem canggih ini sangat berhubung rapat dengan proses bersalin. Perasaan takut diterima sebagai mesej dan diproses sebagai ketakutan yang amat dasyat. Mesej negatif ini akan diproses menjadi sistem kepercayaan dan memberi kesan buruk pada emosi ibu dan bayi.

Hormon Stress Terhasil
Apabila  perasaan takut dan stress tidak dibuang hingga masa bersalin, sistem pertahanan badan akan menghasilkan hormon stress, catecholamine. Badan akan akan menerima mesej untuk menjadi " fight, flight atau freeze ".

Menyukarkan Darah dan Oksigen Sampai ke Rahim
Rahim wanita tidak pernah dicipta sebagai mekanisma pertahanan badan lalu darah akan membawa respons " fight, flight atau freeze " ke semua sistem pertahanan badan. Apa akan jadi seterusnya? Saluran darah di sekitar rahim akan menjadi tegang dan sempit lalu ini menyukarkan laluan darah dan oksigen untuk sampai ke rahim.

Pucat
Wanita yang takut semasa bersalin biasanya akan kelihatan putih pucat lagi tak bermaya. Contoh lain muka boleh pucat termasuklah apabila mahu masuk ke dewan peperiksaan atau teruna yang terpaksa mengulang akad nikah pada kali ke-7.

Pintu Rahim Tak Meluas
Kesan buruk akibat proses ini akan menyebabkan rahim tak dapat bekerja dalam keadaan normal. Otot di kawasan rahim tak boleh meregang dan bertaut seperti normal lalu mengakibatkan bukaan rahim tidak menjadi luas secara bertahap.

Banyak wanita dibedah kerana bukaan pintu rahim yang tak semakin meluas hingga 10cm. Saudara saya di kampung dibedah kerana bukaan pintu rahimnya statik pada 9cm. Seorang sahabat saya di sekolah menengah juga dibedah kerana bukaan pintu rahimnya hanya 1cm selama seminggu.

Kesakitan Pada Ibu dan Bayi
Hal ini akan menyebabkan kesakitan melampau pada ibu dan begitu juga pada bayi. Lalu menyebabkan bayi stress disebabkan emosi ibu yang sangat tertekan akibat sakit melampau.

Kurang Oksigen
Kekurangan bekalan oksigen ke kawasan rahim bermaksud kekurangan bekalan oksigen pada bayi. Lalu boleh menyebabkan bayi lemas sebelum dilahirkan. Biasanya di hospital, interversi akan dilakukan.

Di sinilah pentingnya semua wanita yang akan bersalin untuk belajar tentang berada dalam keadaan "bilik rawatan" sepanjang masa berbanding "bilik kecemasan". Saya akan kupas lanjut dalam bab seterusnya, insyaAllah.




Iklan :

Bagi yang ingin menulis dan berkongsi kepakaran dan ilmu yang anda ada di blog, boleh daftar di akademi. 2 kelas asas blog mendapat sambutan yang menggalakkan. Boleh pilih mana-mana 2 kelas di bawah  :

1. kelas asas blog dan penulisan (perkongsian ilmu, pengalaman dan kepakaran)
2. kelas asas blog dan fan page (perkongsian produk dan perniagaan)

PM saya Iryani Ahmad untuk analisa sebelum mula kelas. Add FB profile saya di sini.
Kelas dijalankan 100% secara online. Pendaftaran dibuka setiap hari. 


Post a Comment