Monday, May 19, 2014

Tension di Akhir Mengandung

Teks : Iryani Ahmad


Mak buyong semasa dah sarat jangan dikacau. Garang. Soalan apa pun tidak usah bertanyakan pada beliau. Nak ajak makan apa-apa pun sebaiknya fikir dua tiga kali. Kerana mereka mungkin akan makan banyak dua tiga kali mengenangkan akan berpantang makan macam-macam puluhan hari lamanya.Haha


Wahai mak buyong, entah apakah yang merunsingkan hati dan fikiran adinda?
Kegalauan apakah yang membuatkan engkau bermuram durja?


Macam-macam! Kau apa sibuk-sibuk!


Ha, kan dah bagitahu tadi jangan tegur. Garang! Macam mak singa.


Auummm....! Grrrrr....! Tunngu masa sahaja akan bertukar pula menjadi raksasa hijau The Hulk.



Semasa saya belajar di dalam kelas Hypnobirthing bersama Puan Nadine Ghows, rupa-rupanya ia normal. Tetapi akan jadi semakin teruk sekiranya perasaan stress membuku di dalam hati dan fikiran.


Walaupun sepanjang mengandung normal dan sihat, tetapi akibat penyakit hati yang bersarang, ia akan memberi kesan kepada hari bersalin nanti. Yes, ia penyakit hati. Saya belajar terapi bagaimana mahu bersyukur dengan perasaan stress/ tension/ geram dan seterusnya dapat dibuang jauh-jauh.


Penting bagi mak buyong supaya menjaga diri sendiri dan bayi di dalam kandungan. Pemakanan, perasaan, kesihatan dan macam-macam lagi. Mesti pujuk diri sendiri! Ini ayat untuk saya sendiri. Biasalah cuit mencuit perasaan, ini normal. Belajar untuk melepaskan. Menangislah kerana air mata sememangnya diciptakan untuk ditangisi. Itu dapat melembutkan hati. Pesan mama saya.


Impaknya, sampai sekarang kalau tiba-tiba rasa stress terus cepat-cepat cari ruang masa dan waktu, duduk sendirian dan buat terapi ini. Ia seiring dengan teknik pernafasan. Saya ada kupaskan tentang hal ini di dalam ebook Bersalin Alami. Bunuh stress ketika bersalin. Kena bunuh, supaya stress tak datang lagi.




Terapi inilah yang saya selalu promote pada kawan-kawan jika diaplikasikan dengan teknik yang betul, InsyaAllah bersalin tanpa rasa sakit, rasa seronok dan tenang dapat dilakukan. 


Di sini, kita akan temui 99 sifat Allah. Allah Yang Maha Kuat. Subhanallah. Tiada yang mustahil jika dengan izin Allah.
Post a Comment