Friday, January 6, 2017

Pentingnya Kehadiran Suami Ketika Isteri Bersalin

Oleh : Iryani Ahmad

1  Sebagai  Persediaan Jiwa 

  • Kehadiran suami di sisi isteri sewaktu melahirkan bayi sangat memberi pengaruh faktor positif kepada jiwa isteri. Kebanyak hospital atau pusat bersalin telah mengamalkan cara ini iaitu dengan membenarkan kehadiran suami di sisi isteri.
  • Pada saat semakin hamper waktu melahirkan, ibu akan dilanda perasaan sakit yang sangat hebat. Kadang-kadang hingga tidak sedarkan diri. Untuk mengatasi gelodak jiwa atau perasaan sakit ini, kehadiran suami sebagai pendamping isteri dapat membantu memberikan hasil yang positif terhadap proses bersalin.
  • Suami akan berasa simpati dan empati terhadap pengorbanan isteri. Selanjutnya, keakraban ini dapat dilanjutkan dalam kebahagiaan rumahtangga.
  • Suami yang berada di samping isteri memberikan sokongan moral dengan merangsang isteri supaya bertenang dan mengatur nafas dengan teratur. Pada saat kemuncaknya bayi akan dilahirkan, suami mengajak isteri mengucapkan Allahuakbar. Apabila bayi sudah lahir, suami mengingatkan isteri melontarkan suara Alhamdulillah sebanyak 3 kali.
Beli ebook bersalin alami di sini http://bersalinalami.blogspot.my/

Post a Comment