Monday, January 9, 2017

Petua Mengandung Sentiasa Sihat

Oleh : Iryani Ahmad

Petua Mengandung Sentiasa Sihat


Kesihatan ibu semasa mengandung mempengaruhi kesihatan janin dan ibu. Berikut merupakan antara petua mudah yang boleh dilakukan oleh ibu hamil :

1.    Pilih Makanan Tepat Semasa Berbadan Dua
Ibu hamil digalakkan mengambil makanan yang mempunyai gizi seimbang dan mengikut pembahagian makanan yang betul. Pengambilan gizi makanan yang kurang baik akan menyebabkan bekalan gizi untuk janin di dalam kandungan tidak dipenuhi dengan baik.

2.    Ambil Vitamin dan Mineral Sangat Penting
Sayuran yang berwarna kaya dengan pro vitamin A atau beta karoten yang dapat diubah menjadi vitamin A di dalam tubuh. Selain itu, bahan makanan yang kaya dengan sumber omega-3 banyak didapati pada ikan laut terutamanya ikan tongkol, lemuru, tenggiri dan ikan sardin.

3.    Kepentingan Susu
Susu kaya dengan protein selain kaya dengan kalsium. Susu boleh dikatakan makanan yang hamper lengkap dengan gizi makanan hingga boleh dijadikan makanan alternatif buat ibu hamil. Jangan minum susu ketika makan makanan utama. Ia boleh mengganggu penyerapan kalsium dari susu.


Bagi ibu hamil yang tidak berselera minum susu semasa hamil digalakkan makan makanan lain bagi mencukupi keperluan gizinya. Selain itu, ibu hamil yang sudah mencukupi keperluan gizinya tidak digalakkan minum susu pada setiap hari kerana ia boleh mengalami berlebihan BB dan kesannya tidak baik buat dirinnya dan janin. 

Beli ebook bersalin alami di sini http://bersalinalami.blogspot.my/
Post a Comment