Sunday, January 8, 2017

Tips Mengandung Sentiasa Sihat

Oleh : Iryani Ahmad

Tips Mengandung Sentiasa Sihat

Kesihatan ibu semasa mengandung mempengaruhi kesihatan janin dan ibu. Berikut merupakan antara tips mudah yang boleh dilakukan oleh ibu hamil :

1.    Tidak Mengabaikan Waktu Makan
Ibu hamil yang kurang selera makan sering mengabaikan waktu makan. Ia sering terjadi semasa kandungan pada trimester pertama. Makan walaupun sedikit. Hal ini dapat mengelakkan perut masuk angin. Makan sedikit tetapi kerap. Aturan makan wajib diambil semasa waktu makan utama dan makanan sampingan antara selanya.

2.    Pilih Snek Sihat
Makanan snek yang diproses dan mengandungi kandungan karbohidrat seperti gula-gula, coklat, aiskrim, kuih, kek, minuman ringan dan sirap harus dielakkan. Makanan snek yang bijak dipilih oleh ibu hamil tentulah kaya dengan gizi seperti bubur kacang hijau, sayuran, buah-buahan, bergedil dan sebagainya.

3.    Makanan Semulajadi Lebih Baik
Tepatnya ialah makanan yang tidak mengandungi bahan kimia. Bahan yang harus dielakkan ialah bahan perasa atau MSG (monosodium glutamate). Selain itu, makanan yang mengandungi hormone tinggi seperti daging dan ayam yang disuntik agar cepat besar juga harus dielakkan.


Sementara makanan berbahaya lain kerana mengandungi kandungan tinggi logam berat seperti merkuri atau plumbum akan mempengaruhi  pertumbuhan rangkaian darah dalam tubuh dan otak janin. Penggunaan pewarna tekstil dalam makanan seharusnya tidak dimakan sama sekali oleh ibu hamil.

Beli ebook bersalin alami di sini http://bersalinalami.blogspot.my/
Post a Comment